Schimmelnagel

Wat zijn schimmelnagels?
Schimmelnagels zijn teen- of vingernagels die met schimmel geïnfecteerd zijn.
Schimmelnagels worden ook wel 'kalknagels' genoemd.

Verschijnselen bij schimmelnagels

Meestal begint de infectie aan de nagelranden die daardoor witgeel, groen of bruin verkleuren. De nagel wordt dik en brokkelig. Soms laat hij gedeeltelijk of helemaal los. Aan de zijkanten van uw vingers en in uw handpalmen kan wet vervelling met blaasjes ontstaan. Dit is geen schimmel maar een overgevoeligheidsreactie op de schimmelnagels.

Hoe ontstaan schimmelnagels?
Schimmels zitten bij iedereen op de huid en onder de nagelranden. Pas als de schimmel de huid of nagels binnendringt en zich uitbreidt, onstaat een infectie. Vocht en warmte geven de schimmels de kans zich in de huid en nagels te nestelen. Nagels die beschadigd zijn, raken gemakkelijk geïnvecteerd. Beschadiging komt bijvoorbeeld door sporten of door het dragen van knellende schoenen.

Risicogroepen
Sommige mensen zijn gevoeliger voor schimmelinfecties, bijvoorbeeld:

• ouderen

• mensen met verminderde weerstand (denk aan chemokuren, storingen aan het auto immuunsysteem, e.d.

• mensen met Diabetes Mellitus

Adviezen bij schimmelnagels
De volgende adviezen helpen de groei van schimmelnagels tegen te gaan en nieuwe schimmelinfecties te voorkomen:

• Was uw voeten zonder zeep. Als u toch een keer zeep gebruikt, spoel dan uw voeten daarna goed af zodat geen zeepresten achterblijven.

• droog uw voeten goed af, vooral tussen de tenen. Gebruik eventueel een föhn.

• draag bij het douchen in openbare ruimtes, zoals sauna en zwembaden, slippers.

Wanneer u toch denkt een schimmel te hebben, ga dan naar de pedicure. De pedicure kan u vertellen of u een vermoedelijke schimmel heeft en zal met u samen proberen de schimmel te verminderen of te laten verdwijnen door het opstellen van een behandelplan.

Schimmelnagel

Nagel gecorrigerd met Wilde-Pedique-Plus