Voetverzorging bij reumatische aandoeningen

Reumatische aandoeningen kunnen we niet behandelen. Wel weten we dat we bij cliënten met dit soort aandoeningen zacht te werk moeten gaan. Iedere stevige handdruk doet bij deze cliënten immers al pijn. Die pijn is ook vaak in de voeten aanwezig, een zachte aanpak is dus vereist. Verder kunnen we deze cliënten helpen door eelt en likdoorns te verwijderen. Deze geven namelijk extra pijn. Ook kunnen we met anti-druk middelen likdoorns voorkomen.

Bij eventuele geconstateerde problemen verwijzen wij u naar de huisarts. De pedicurebehandeling bij reumapatiënten wordt door sommige zorgverzekeraars tot een bepaald maximum vergoed. U kunt informatie daarover terugvinden in de polisvoorwaarden van uw aanvullend pakket van de zorgverzekering. De verzekeraar vraagt vaak om een verwijzing van de huisarts en daar willen wij ook graag een kopie van.

Als reumapatiënt heeft u bijna altijd te maken met ongewenste eelt- en likdoornvorming aan uw voeten. Dit komt door:

• de veranderende stand van uw voet en tenen

• het weefsel onder de bal van uw voet wordt dunner of verschuift

• schoenen die niet goed (meer) passen

Als reumapatiënt kunt u ook last krijgen van veranderingen aan uw nagels. Dit is vaak een gevolg van het feit dat uw tenen in de verdrukking komen omdat er te weinig ruimte is in uw schoenen. Vaak is er ook een standafwijking van uw voet.

De volgende nagelafwijkingen kunnen optreden:

• verkleuringen

• verdikte of juist extreem dunnen nagels

• eeltvorming onder de nagels

• ruwe, ondoorzichtige, brosse en gespleten nagels (schuurpapier nagels)

Wat u als reumapatiënt zelf kunt doen

De uitspraak 'rust roest' is voor mensen met reuma zeker van toepassing. Het is dan ook goed om dagelijks enige voetoefeningen te doen en zo uw gewrichten soepel te houden.