Medical taping

De basis van het Medical Taping Concept (MTC) werd in de jaren zeventig gelegd in Japan en Korea. De tapemethodes werden destijds ontwikkeld vanuit het idee dat beweging en spieractiviteit essentieel is om gezondheid te behouden of te herstellen. De achterliggende gedachte is, dat spieren niet alleen nodig zijn voor beweging, maar daarnaast ook bepaldne zijn voor bijvoorbeeld de bloed- en lymfecirculatie en de lichaamstemperatuur. Als spieren niet goed functioneren kan dat dus een scala van klachten en aandoeningen geven.
Voortbouwend op deze gedachte werden diverse elastische tapesoorten ontwikkeld die de spieren in hun functie kon ondersteunen, zonder daarbij de beweging te beperken. Door aangedane spieren op deze manier te behandelen werd het lichaamseigen herstelproces geactiveerd. Tijdens de ontwikkeling van deze methode bleek al snel dat het toepassingsgebied veel ruimer was dan alleen behandelen van spieren.

Inmiddels is er ook voor pedicures een cursus Medical Taping Concept ontwikkelt. Pedicures komen vaak in aanraking met voetproblemen zoals de hallux valgus en een hamerteen. Daar zijn tal van hulpmiddelen voor ontwikkeld.
De hallux valgus spalk, overigens geen prettig hulpmiddel, is daar een voorbeeld van. Nu is het mogelijk zo'n aandoening te behandelen, druk te verminderen en zelfs tot een standsverandering te komen met de methode van MTC. Op deze pagina ziet u hoe dat er uit ziet.

De gebruikte CureTape komt qua elasticiteit en gewicht overeen met de menselijke huid. Je voelt er dan ook niets van dat de tape is aangebracht. Wel merk je gelijk een enorme pijnverlichting of zelfs dat de pijn verdwenen is.
Er wordt gebruik gemaakt van de elasticiteit van de tape ten opzichte van de elasticiteit van de huid, waardoor de tape een soort 'liftende' werking heeft op de opperhuid. Zo ontstaat er meer ruimte in het gebied van de subcutis waar allerlei receptoren, bloed- en lymfevaatjes liggen. Door gebruik te maken van verschillende tape technieken kunnen diverse effecten bereikt worden voor verschillende aandoeningen.

Na weefseltrauma reageert het weefsel met een ontstekingsreactie. Er ontstaat een lokale zwelling welke een drukverhogeing geeft op het omringende weefsel. Door deze drukverhoging wordt de bloedcirculatie verstoord en de lymfeafvoer belemmerd, waardoor de druk op de pijnreceptoren toeneemt.

De liftende werking die de CureTape op de huid heeft zorgt ervoor dat de onderhuidse bloedcirculatie verbetert en de lymfe afvoer wordt bevordert. De initiële lymfevaatjes kunnen zich door de drukverlaging meer openen. Dit komt exact overeen met de doelstelling van de manuele lymfedrainage. De druk op de pijnreceptoren neemt af, de ervaren pijn vermindert onmiddelijk.
Automatisch maakt dat een meer fysiologisch bewegingspatroon mogelijk is. Hieronder een foto van een blauwe tweede teen na stoten en hoe MTC is toegepast.

--foto plaatsen--

Conventionele sporttape heeft als doel de bewegingsmogelijkheden te beperken. Bij het aanleggen van sporttape ontstaat een aanzienklijke drukverhoging waardoor de bloedcirculatie en de lymfeafvoer beperkt worden. Dit heeft ene vertragende werking op het herstel. Landurige partiële of totale immobilisering van spieren of gewrichten veroorzaakt bovendien contracturen waardoor behandeling nodig is om te revalideren van het herstel. Voorbeeld van bij sporters veel voorkomende hielspoor ziet u hieronder:

--foto plaatsen--

De anti-allergische, ventilerende en huidvriendelijke eigenschappen van de benodigde CureTape zorgen ervoor dat de tape langere tijd achter elkaar gedragen kan worden. Er is zo een 24-uur per dag behandeling mogelijk waardoor het herstel na weefseltrauma veel sneller kan verlopen.

Samenvattend kunnen de effecten als volgt ingedeeld worden:

• spierfunctie verbeteren door tonusregulatie

• belemmeringen in bloedcirculatie en lymfeafvoer opheffen

• pijndemping

• ondersteunen gewrichtsfunctie door:

• stimuleren van proprioceptie

• correcties van de bewegingsrichting

• vergroten van de stabiliteit

• neuro-reflectoire beïnvloeding

Het toepassingsgebied mag breed genoemd worden. Nabehandeling van blessures, reduceren van ontstekingen of oedeem (vochtophoping), maar ook haematomen (bloeduitstortingen), houdingcorrecties, behandeling van klachten door overbelasting zoals RSI, tennis- of golfelleboog. Ook neuro-reflectoire beïnvloeding, bijvoorbeeld bij hoofdpijn behoort tot de mogelijkheden, evenals profylactisch tapen.
Het Medial Taping Concept is een revolutionaire behandelmethode die fundamenteel verschilt van conventionele behandelmethoden.