Likdoorn

Een likdoorn, ook wel bekend als eksteroog, is een verharde naar binnen gegroeide eeltkern in de vorm van een puntzakje waarbij deze punt in de huid is gericht. Meestal ontstaat de likdoorn in een eeltplek als gevolg van langdurige plaatselijke wrijving en druk. De kleur is geelachtig maar kan ook zwart zijn.

Wanneer een likdoorn een klein bloedvaatje heeft geraakt, zal men dat opgedroogde bloed zien als een zwart puntje in de likdoorn (vandaar de naam eksteroog). De eeltkern kan druk uitoefenen op zenuwuiteinden met als gevolg een hevige pijn. Op den duur kunnen weefsels zelfs in een ontstekingsachtige toestand raken door de contstante druk die de likdoorn uitoefent. Likdoorns kunnen ontstaan door verkeerde schoenen, een verkeerde stand van de voet of tenen, of door een combinatie van beide.

Likdoorns komen voor onder de bal van de voet of op een hamerteen, maar ook bij de knok bij een hallux valgus voet (vervorming van de voet bij de zijkant van de grote teen). Ook kan de likdoorn ontstaan onder de nagel, tussen de tenen of in de nagelwal.

De pedicure kan de likdoorn vakkundig verwijderen. Als dit met regelmaat gebeurt door middel van snijden, frezen en drukvrij leggen, kan de likdoorn op den duur kleiner worden en zelfs verdwijnen mits natuurlijk ook de oorzaak wordt opgeheven.

Bij een likdoorn onder de nagel moet een stukje van de nagelplaat worden weggefreesd om bij de likdoorn te kunnen komen. Na het verwijderen van de likdoorn zijn er verschillende methonden om de nagel weer te herstellen. Het doel hiervan is dat de functie van de nagel kan blijven bestaan en dat wordt voorkomen dat er huid naar boven komt via de ontstane opening. Een van deze methoden is de nagelprothesetechniek. Zie nagelreparaties en nagelregulaties. Naast de gewone likdoorn komen er nog een aantal speciale soorte voor zoals: weke likdoorn, vasculaire likdoorn, neurovasculaire likdoorn en zaadlikdoorn.